Hence the people who are in love are thought to be mad by people who have not known love, are thought to be blind by people who have not seen through the eyes of love. The intellectual condemns the ways of love; he is afraid. Love is dangerous. To go through the heart is risky because the heart is non-calculative, illogical.

だから愛を知らないものにとって、
愛の中にあるものは気狂いだと思われる。
愛の眼を通して見ていないものにとって、
彼らは盲目だと考えられる。

インテリ(知識人)は愛の道を非難する。
彼は怖いのだ。愛は危険だから。
ハートを通り抜けていくことには危険がともなう。
なぜならハートは全く計算しないし、非論理的だからだ。

Just remember this man, this madman Ruzbihan, jumping from the roof of the khaniqah just because a few people were singing a song and they said, “If you are ready to lose your soul, get up and come now, for the field is empty” – and he jumped, without hesitating for a single moment. This is madness.

このRuzbihanという狂人をただ思い出してみなさい。
何人かの人達が「あなたの魂を失う準備があるなら、いま立ち上がって来なさい。その野原には何もないのだから。」と歌を歌っていた。

ただそれだけで、khaniqahの屋上から飛び降りてしまった。
しかも彼は一瞬のためらいもなく、飛び降りた。これは狂気以外の何ものでもない。

The calculative mind is going to condemn it. But he was not hurt. He was so drunk, he was not even aware of what was happening. Nothing was happening to him, because he was not there: as if God jumped through him. He was possessed by God, he was utterly drunk.

計算高いマインドは非難するだろう。

しかし彼は飛び降りたのに全く怪我をしていない。
彼はとんでもなく酔っているからだ。
何が起こったのか気づいてさえいないほどに。
実際彼には何も起こらなかった。
なぜなら彼はもはやそこにはいなくなってしまっていた。
あなかも神がRuzbihanを通して飛び降りたかのように、
神によって乗っ取られ、彼は完全に酔っ払っていた。

Seeing him coming from the roof, turning, whirling in the air… They had seen many dervishes, whirling dervishes, but not a man like this. And when he came onto the ground, he was so innocent, he was so silent, his joy was such, seeing him, just seeing him, was enough for them to renounce their old ways. They threw down their instruments, entered the khaniqah, and became Sufis.

若者たちは屋上から飛び降り、空中でくるくると回っている
Ruzbihanをみていた。

彼らは旋回するダルビッシュたちをすでに沢山みてきた。
しかしRuzbihanのような男は初めてだった。

空中から地面についたとき、彼は途方もなく無邪気で、静けさに満ち満ちていた。彼の喜びはとてつもなかった。
若者たちにとって、その彼の姿をただ見ているだけで
それまでの古い道を放棄させるには十分だった。
彼らは演奏していた楽器を放り投げ、khaniqahに入り、スーフィーになってしまった。

That’s how you have become Sufis with me. You have also jumped from your roofs. To become a sannyasin is a quantum leap: it is a non-calculated step. It is only for the mad ones. But God is only for the mad ones. Those who calculate remain part of the marketplace. Calculation keeps you in the world.

この小話と同じように、あなた達は私とともにスーフィーとなった。
あなた達もまたあなた達の屋上から飛び降りた。
サニヤシンになるということは量子力学的飛躍だ。
それは計算を全くしない歩みだ。
それは狂人たちだけに開かれた道だ。
しかし神というものは狂人たちだけのものだ。
計算をするものは世間(マーケットプレイス)の一部にとどまる。
計算することはあなたを世間に縛りつけてしまう。

One needs to be in such love that one is ready to risk all. That love is called ishq. You have all known muhabbah, the so-called ordinary love, which is just an emotion, a sentiment, superficial. One day you are in love, another day you are in hate. One day you love the person and you are ready to die for the person, and another day you are ready to kill the same person.

途方もない愛の中にいる必要があり、
すべての危険を冒す(すべて賭ける)準備がある。
そのような愛がishqとよばれる。
あなた達はみんな感情、感傷、表面的ないわゆる普通の愛、
muhabbahは知っているだろう。

ちょっと前には愛の中にいたかと思うと、次の瞬間には憎しみの中にいる。
今日あなたはある人を愛し、その人のために死ぬ用意がある。
しかし次の日には同じ人を殺す準備がある。
この瞬間にはあなたはその人に対してとっても親切で、美しいのに
次の瞬間には同じ人に対してとても意地悪で、醜くなる。
これはishqではない。ishqには深みがある。

このmuhabbahは単に周辺的だ。これはただマスクにすぎない。
これはあなたのパーソナリティーのただの一部だ。

One moment you are so nice, so beautiful, another moment you are so nasty, so ugly to the same person. This is not ishq, ishq has depth. This is only circumference. This is just a mask; this is part of your personality. Ishq, passionate love for God, is not of the personality. It is of the essence. It comes from jour center; from the very ground of your being it arises and possesses you. It is not within your control; on the contrary, you are in its control. Yes, you are drunk and you are mad.

今日あなたはその人に対してとても親切で、美しい。
しかし次の瞬間同じ人に対してあなたはとても意地悪になり、醜くなる。
これはishqではない。ishqには深みがある。
muhabbahは周辺的だ。これは単なる仮面にすぎない。パーソナリティーの一部に過ぎない。
ishq, 神への情熱的な愛はパーソナリティーのものではない。
それはあなたの本質(エッセンス)のものであり、あなたの中心、あなたのまさに存在の底から来る。
それは湧き起こり、あなたはそれに乗っ取られる。それはあなたのコントロール、制御できるものではない。その反対にishq, その愛があなたをコントロール、支配する。
あなたは酔っ払って、気狂いになっている。

Sufis have found ways and methods of how to create ishq. That is the whole sufi alchemy: how to create ishq in you, how to create such passion that you can ride on the wave of it and reach to the ultimate.

スーフィー達はishqを創りだす方法・手段を発見した。
それがスーフィーの錬金術のすべてである。
あなたの中にishqをどのように作りだすか。
どのようにその愛の波に乗って、究極に到る情熱をつくりだすことが出来るか。

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